Timp de calitate părinte-copil

Dintotdeauna am susţinut ideea petrecerii timpului de calitate alături de copil, în locul cumpărării iubirii si a răscumpărării vinovăţiei prin cadouri. Nu cred că există o reţetă perfectă şi un timp ideal, cred că fiecare copil are nevoi diferite şi că depinde de noi ca părinţi să le interpretăm corect şi să le împlinim.

Nu am ştiut însă întotdeauna cât de gravă poate fi neglijarea acestor nevoi, şi mi se pare grav ca un copil să sune la Telefonul Copilului pentru că „nu are cu cine sta de vorbă” – situaţie reală relatată în conferinţa de presă de lansare a campaniei 1 iunie zi liberă.

Studiul „Timp în familie”, realizat de Open I Research, la comanda Itsy Bitsy FM, în 2016, disponibil la cerere, arată că 6 din 10 copii simt nevoia să petreacă mai mult timp cu părinții, deși doar 24% din părinți cred că timpul petrecut cu cei mici e prea puțin. Studiul arată că, pe măsură ce copilul crește, timpul petrecut cu părinții în timpul săptămânii și în weekend scade.

Portretul părintelui predispus să nu acorde timpul de calitate necesar este cel mai adesea acela al unui om ocupat, mereu pe fugă, care petrece mult timp în compania tehologiei, deși se află în aceeași cameră cu copilul. Adesea, recurge la compensarea absenței timpului de calitate prin cadouri. Majoritatea părinților cu copii școlari cred că temele și consumul de Internet împreună cu copilul însemnă timp de calitate, ceea ce, conform specialiștilor, rareori este un timp în folosul copilului.

Primul decalog pentru părintele modern, ocupat

Pentru a ajuta părinții să petreacă timp de calitate cu copiii, specialiștii din grupul de inițiativă publică primul decalog de soluții concrete pentru sănătatea emoțională a celor mici:

  1. Petrece o oră de calitate pe zi împreună cu copilul, fără tehnologie.
  2. Oferă-i 100% din atenția ta copilului în această oră.
  3. Cere părerea copilului tău de măcar 2 ori pe zi.
  4. Oferă-i cel puțin 1 încurajare pe zi.
  5. Poartă minimum 3 conversații pe zi cu copilul.
  6. Timp de 30 de minute pe zi, implică-ți copilul în activitățile casnice.
  7. Întreabă copilul măcar 1 dată pe zi cum se simte. Încurajează-l să își exprime emoțiile.
  8. Învață-ți copilul cel puțin 1 lucru nou pe zi, pe limba lui, folosind povești și desene.
  9. Învață 10 jocuri ale copilului tău.
  10. Pregătește-ți bebelușul de mic: citește-i, vorbește-i, arată-i lumea din jur, chiar dacă nu îți răspunde.

 

 

Filmul campaniei – 1 Iunie Zi libera

Despre consecintele si suferinta copilului care nu primeste din partea parintilor atentia necesara am scris aici –  sindrom ATCP 

In engleză am găsit un termen care mi se pare că surprinde bine ceea ce facem noi (mă includ şi pe mine, întrucât nu aş fi autentică dacă nu aş fi sinceră), legat de copii şi anume outsourcing childhood, fie că e prin bone sau grădiniţă, alegem să încredinţăm copilăria copiilor noştri unor străini şi ajungem să îi vedem puţin spre deloc.

Dar, aşa cum am mai scris, dacă o dăm în bară, nu e timpul trecut. Important e să numărăm ridicările nu căderile. Timpul nu e pierdut, creierul ne oferă neuroplasticitate  şi deci ocazia de a repara.

Vă încurajez aşadar să susţineţi 1 iunie zi liberă pentru familie, ca prilej de a petrece o zi împreună, şi ca reamintire anuală a importanţei acestui timp în care creăm conexiuni şi amintiri ce vor dura o viaţă.

PS: o sugestie de atelier părinte-copil – Atelier de OUA GALACTICE 

 

 

3 comentarii

Lasă un răspuns